Håndball » Arkiv » 2016 » Petter Wessel Cup 2016

Petter Wessel Cup 2016

28.02.2016 17:29

Orkanger J16 og J18 deltok i helgen i Petter Wessel Cup i Larvik. Cupen regnes som det «uoffisielle» norgesmesterskapet for aldersbestemte lag.

Det betyr at de antatt beste lagene i Norge er samlet for å avgjøre om «hvem som er best i landet»!

J16

Orkanger J16 består for det meste av 15-årsspillere, de fleste har dermed enda en sesong igjen i denne årsklassen.

Selv om det ble «tidlig hjemreise» etter å ha blitt slått ut i første kamp i viderespillet, ble cupen en nyttig erfaring å ta med seg videre for spillerne. Her ser man hvor lista ligger hvis resultat skal forbedres de kommende sesongene.

Det finnes mange talentfulle og treningsvillige jenter på laget, det meste ligger dermed til rette for videre sportslig utvikling. Resultatene vil helt sikkert komme gjennom mye og god trening i tiden som kommer.

J18

Orkanger J18 kom seg helt til semifinale i sin årsklasse. Også dette laget består hovedsakelig av «førsteårsspillere», dvs at de fleste spiller i J18-klassen også neste sesong. I tillegg kommer det opp noen jenter fra dagens J16-lag som kompletterer J18-laget neste sesong.

Gjennom cupen viste jentene mye flott håndball. I 8.-delsfinalen spilte OIF mot Runar og i kvartfinalen mot Hokksund. Begge motstanderlagene ble rett og slett overkjørt av OIF-jentene. Dessverre ble det tap mot Lørenskog i semifinalen, og dermed var cup-eventyret over for denne gangen.

Sigrid Ysland ble forøvrig tatt ut på Petter Wessel Cup 2016 Allstar Team J18

Petter Wessel Cup har vist at OIF har mange talentfulle spillere i både J16- og J18-klassen. Våre jenter ligger slettes ikke noe tilbake for jenter som spiller i mer «profilerte klubber». Det viser at OIF jobber godt med spillerutvikling!

Slike turneringer skaper også stor sosial tilhørighet, både for spillere og foresatte. OIF-delegasjonen besto denne gangen av hele 60 personer. Det er veldig artig at OIF-håndballen skaper stort positivt engasjement blant både store og små. Det viser at OIF-håndballen gjør en del riktig ting!

Deltakelse i en slik stor cup koster. Jentene har derfor bl.a deltatt på varetellinger, drevet med kakebord og stilt opp som instruktører på Gjensidigestiftelsens Håndballskole for å finansiere deltakelsen. I tillegg må den direkte sponsorstøtten til turen nevnes der flere lokale firmaer har stilt opp. Ekstra takk til Gjensidige Orkla, Retura og Møllerens. Uten støtten fra disse firmaene, samt fra klubbens hovedsamarbeidspartnere, ville det blitt svært utfordrende å delta på denne turneringen.

Så derfor; tusen takk til alle som stiller opp og bidrar ovenfor OIF Håndball!

Øyvind Togstad
OIF Håndball