Dans » Jazzdans rytme og energi

Jazzdans rytme og energi

23.12.2009 17:04

Over nyttår blir det dansetilbud i OIF igjen. OIF dans har innledet et samarbeid med danseinstruktøren Veronica Mortensen og vi planlegger kurs like over nyttår. Det vil bli tilbud på nye og spennende danser for barn og ungdom.

Informasjon om påmelding her.

Dansekurs- OIF dans ble etablert i 2003 og i mange år hadde vi et samarbeid med Mortens Dans i Trondheim og det ble arrangert kurs fra 2004-2006 med mellom 120 og 200 deltakere hvert halvår. De lokale instruktørene hadde ikke anledning til å fortsette etter 2006, og først nå har vi lyktes i å finne en habil erstatter, sier leder i OIF dans, Knut Even Wormdal.

Det er ballettpedagog Veronica Mortensen fra Skaun.
- Jeg vil først og fremst skape danseglede, sier hun, men etter hvert som deltakerne blir varm i trøya vil aktiviteten gli over i jazzdans, ballett og andre moderne danseuttrykk.

Knut Even Wormdal og Veronika Mortensen.Veronika forklarer: - Jazzdans er en scenisk dansestil, som i USA på1900-tallet smeltet sammen klassisk ballett med den svarte kulturens rytmikk og musikk til det som i dag er den vanligste danseformen i revyer, musikaler samt musikkvideoer. Jazzdansen plukker stadig opp nye trender og ser derfor radikalt annerledes ut i dag enn for f. eks 30 år siden da hip-hop’en ennå ikke var etablert. Kjennetegn for jazzdans er rytme, energi, intrikate trinn og høye spark. Det er en danseteknisk stilart hvor det øves i typiske elementer som isolasjon, dynamikk, styrke, stretching.

- I danseklassene vil vi ta utgangspunkt i tradisjonell jazzteknikk, og jobbe med koreografier i ulike jazz-sjangrer. Her tilbyr vi barn og ungdom kjennskap til dans og bevegelse som scenisk kunstform, sier hun.

Det er ingen forutsetning for kursdeltakerne å være OIF-medlemmer, men vi håper dette vil bidra til økt medlemsoppslutning.