Håndball » Om OIF Håndball » OIF-håndballens historie

OIF-håndballens historie

09.11.2007 13:52

Da Sør-Trøndelag håndballkrets feiret 40 år i 1987, het det i jubileumsberetningen: ”Så vidt vites var det Svorkmo og Orkanger som først tok opp håndballsporten i Sør-Trøndelag. Sommeren 1945 kom det trening i gang i Orkdal, og det ble arrangert en lynturnering mellom Orkdal, Svorkmo, Løkken og Orkanger, som Orkanger vant”. Utdraget er hentet fra jubileumsberetningen ”Orkanger-Idrett gjennom 100 år” utgitt i forbindelse med Orkanger Idrettforenings 100 års jubileum i 2000.

Fram til 1960-tallet var håndballsporten en liten gren i Orkanger Idrettsforening. Men fra ca.1965 ble det organisert håndballspill for fullt. Herrelaget var først ute med spill i A-serien i Trondheim. I 1969 ble det full drift av damelaget. Etter hvert kom det i gang også aldersbestemt håndball og Orkanger Idrettsforening har gjennom årenes løp fostret flere spillere som har spilt i toppserien og på landslag.

Den viktigste grunnen til at håndballavdelingen i Orkanger Idrettsforening har greid å rekruttere spillere og opprettholde et godt tilbud både for unge og gamle, er byggingen av Orklahallen. Først gjennom ”Gammelhallen” i1974, deretter ”Nyhallen” i 1993. Begge byggetrinnene ble finansiert ved bl.a. kronerulling, salg av andeler og betydelig dugnadsinnsats.

Dugandsinnsats er nøkkelordet for håndballsporten i Orkanger Idrettsforening fra den spede begynnelse og fram til i dag. Det er lagt ned betydelig innsats fra mange mennesker gjennom flere år som gjør at håndballsporten i Orkanger Idrettsforening har overlevd i både opp- og nedgangstider.