26.06.2012 - Fotball

Reisebrev fra Bergstad-Cup på Røros.

Helgen 22.-24.juni ble Bergstad-cupen på Røros arangert for 31. år på rad, og for første gang reiste OIF-fotball oppover til Bergstaden med fire av klubbens dommere for å bidra som dommere under turneringen. Cupen er for spillere fra 10 til 16 år og av de 117 påmeldte lagene er 90 fra 13  år og yngre.

Eirik Bratland, Hamed Eskandari og Are N. Bernhardsen kjørte oppover mot fjellet fredag kveld for å dømme lørdag og søndag, vel oppe på fjellet var allerede Stig Rune Krokdal ankommet og sjekket inn på hotellet. Etter en kjapp og effektiv tur gjennom resepsjonen hadde alle mann sjekket inn på rommene sine og var klar til kveldens EM-kamp mellom Tyskland og Hellas.

Etter att tyskerne hadde bestilt returbilett for grekerne var det tid for sosialt samvær, gode historier og ei og annen skrøne fra den trønderske fotballverden tror jeg faktisk også snek seg inn i løpet av kvelden.

...På bildet har Eirk Bratland stoppet kampen slik at en skadet spiller skal kunne få hjelp. Lørdag morgen var det klart for årets første kamper for vår del, kampene startet kl. 08.00 og først ut var Stig-Rune og Eirik. Hamed og Are hadde sine kamper litt senere på dagen, kampene ble spilt i ett flott sommervær med mye ivrige og engasjerte folk rundt banene oppe på Øya, som stadionområdet på Røros heter.

Når kampene var ferdig blåst og en god dusj var unnagjort var vi alle dommerne samlet til Pizza og kveldens EM-kamp. En hyggelig og sosial kveld der det bl. annet ble slått krystallklart fast en en fra Steinkjer IKKE kan kalles for en "Steinkjæring" og at Stig Rune Krokdal har utrolig mange artige historier fra en lang og innholdsrik fotballkariere. Vi kan ikke la være å videreformidle en stausoppdatering som dukket opp på facebook utpå kvelden her: -Hvis Krokdal drar flere historier nå, så ler jeg meg ihjel... sitat slutt.

Vell, nok om det... lørdag gikk over til søndag og sluttspilldag! Det er nå de jevneste kampene skal spilles og vi dommerne leder kampene uten og bli lagt merke til ... PERFEKT! Eller som Pålla hadde sagt viss han hadde vært der: -FANTASTISK!

Først ute var Hamed og Eirik som hadde sine kamper kl. 08.00 mens Stig-Rune kjørte til Os for å dømme kamp der, Are dømte kamper på Øra. Lagene ble færre og færre, foreldrenegler kortere og kortere, kampene tettere og tettere med andre ord... det brygger opp mot finaler!

For Eirik Bratland og Hamed Eskandari var overraskelsen stor da begge to ble tildelt finaler! Kjempeartig for to gutter som begge er rekruttdommere og stiller på sin aller første dommertur!

Jeg vil berømme disse guttene som med gode positive holdninger bidro i svært mange kamper gjennom helga. Flott levert gutter!

Stig-Rune og Are dømte også hver sin finale.

Litt etter skjema og kjapp dusj senere vender vi nesen hjemmover mot Orkanger. Det var en fornøyd gjeng som følte de hadde fått god utbytte av turen.

Jeg har blitt kjent med mange nye mennesker som også dømmer fotball og jeg har vært på Røros , sier en fornøyd Hamed.

Det er ekstra artig å dømme flere kamper på kort tid, samtidig blir det jo litt penger av dette også ,sier Eirik Bratland. Vell viten om at kamphonnnorarene hans fra helga er på vei inn på konto.

Avslutningsvis ønsker vi fra OIF å rette en spesiell takk til Mads Hagerup Lyngvær (dommeransvarlig) og Lise Krokan Kverneng (Sportslig ansvarlig) som nok en gang hadde ordnet ett meget bra opplegg rundt cupen. Disse to har hatt ansvaret for cupen i en årrekke. Ryktene sier at de gir seg etter i år, så får vi se når vi nærmer oss juni til neste år!  Det har vært en glede å dømme for dere og det er helt klart en trygghet for de ferskeste dommerne og kunne støtte seg til dere om det skulle være behov for det.

Håper så mange av oss som mulig snakkes igjen til Orkla-Cup 15-16. september!

Dommerhilsen:

Are Nygård Bernhardsen.