11.01.2021 - Orientering

Invitasjon til digitale løypeleggerkurs

nof niklas kvadrat logo 600x600 600.jpg 940x510 q85 crop smart subsampling 2

Norges Orienteringsforbund inviterer til flere digitale grunnkurs i løypetegning OCAD og Purple Pen vinter 2021.

Første kurs starter allerede 18. januar med påmeldingsfrist 13. januar, så det haster litt med å nå ut med info.

Kurs i løypetegning OCAD og Purple Pen

I første omgang settes det opp flg. kurs :

• Kurs 1 Purple Pen:         Mandag 18. januar, kl 1800-2200.
  • Kurs 2 Purple Pen:         Tirsdag  26. januar, kl 1800-2200.
  • Kurs 1 OCAD:                  Tirsdag 19. + mandag 25. januar, begge kvelder kl 1800-2200.
  • Kurs 2 OCAD:                  Mandag 8. +  tirsdag 9. februar, begge kvelder kl 1800-2200.

Hver av kursene har 15 plasser. Ved behov settes det opp flere kurs.

Kursene foregår digitalt på plattformen Zoom.

Målgruppe/mål:  Alle over 14 år som vil lære å tegne løyper i Purple Pen og / eller OCAD og anvende verktøyene til løypetegning for trening, skole-o, tur-o og o-løp.  Kursene er grunnleggende.

Påmelding til alle kursene gjøres her:  https://eventor.orientering.no/Activities?organisationId=2  . Første påmeldingsfrist er allerede 13. januar.

Da håper vi på god interesse for å lære seg løypetegning i vinter.

Mer informasjon om kursene finner du i invitasjonene HER ( Purple Pen) og HER ( OCAD)

Info fra Jan Egil Ruud og styret:

NOF skal arrangere digitale grunnkurs i løypetegning, og vi tenkte kanskje noen av dere kunne være interessert.
Det er to kurs, ett for OCAD og ett for Purple Pen.
OCAD er et avansert program som kan brukes til å tegne løyper, men som også brukes til å tegne og korrigere kart. Dette programmet er ikke gratis, men vi har to lisenser i klubben som vi stort sett bruker til å vedlikeholde kartene våre med.
Purple Pen er et mye enklere program som kan kun brukes til å tegne løyper. Dette er helt gratis og kan lastes ned her: https://purplepen.golde.org/ . I klubben vår er det dette programmet vi bruker for å tegne løyper.
Vi vil anbefale de som syns det virker interessant til å melde seg på. Jeg bruker alltid Purple Pen når jeg skal tegne mine tur-o-poster. I tillegg til å lære om hvordan man bruker programmet kan man også få tips til hvordan man kan lage interessante og utfordrende poster.
Hvis dere trenger noe hjelp er det bare å kontakte Jan Egil Ruud. Ellers kan helt sikkert Tore Kanestrøm og Rolf Wærnes også bistå.
Kursavgiften vil selvfølgelig dekkes av klubben. Vi vil få regning i etterkant, så bare oppgi at dere er fra OIF.